Gara din Alba Iulia, Alba

Gara din Alba Iulia a fost construita în anul 1868, în stil romantic (istorism), odată cu linia de cale ferată Arad-Alba Iulia, prima cale ferată din Transilvania.

După deschiderea liniei, trenul pleca zilnic din gara Alba Iulia la 5 dimineaţa şi străbătea traseul de peste 211 kilometri până la ora 13,45, când ajungea în Arad. Calea ferată avea o singură linie.

Gara a fost ridicată, s-ar putea spune, într-un timp record, în mai puţin de un an, locuitorii din Alba Iulia numărându-se astfel printre primii din Transilvania care au beneficiat de „drumul de fier”.

Gara din Alba Iulia, Alba

Lucrările de construcţie au fost încredinţate unei firme vieneze, deţinută de baronii Klein, care se obliga să dea în folosinţă linia Arad – Alba Iulia până în 8 mai 1868, iar derivaţia Simeria – Petroşani până la 18 august 1868.

Un scurt popas în gara din Alba Iulia a făcut, la 1 ianuarie 1919, şi generalul francez Henri Mathias Berthelot, şeful Misiunii Militare Franceze în România, prilej cu care au fost realizate mai multe fotografii de către Samoilă Mârza, cunoscut pentru posteritate ca „fotograful Unirii”.

Edificiul gării a fost extins şi renovat în anii 1922, 1929 şi 2004 – 2006.