Gara Cluj-Napoca, Cluj

Clădirea gării a fost proiectată de Ferenc Pfaff și a fost inaugurată în anul 1902.
La 7 septembrie 1870, prima cursă de persoane parcurgea ruta Cluj – Oradea, în 5 ore și jumătate. 11 locomotive și 120 de vagoane așteptau inaugurarea oficială a liniei ferate.
În 1872 a fost inaugurată linia de cale ferată Oradea-Brașov, a cărei cea mai importantă oprire a fost Cluj-Napoca. Ulterior, la 14 august 1873, a început traficul feroviar pe linia Cluj-Napoca-Brașov. În 1890, existau 3 trenuri de călători și 2 trenuri expres pe zi între Oradea și Cluj-Napoca.

Gara Cluj-Napoca, Cluj

Compoziția şi formele corpului central al clădirii sunt eclectice, cu o frumoasă decorare prin folosirea cărămizilor de diferite forme, de jur împrejurul construcției. De la inaugurarea din 1870 şi până astăzi clădirea a suferit mai multe modificări şi restaurări, mai ales după bombardamentele masive la care a fost supusă în primăvara anului 1944 de către aviația americană.
Edificiul se întinde pe lungime, de-a lungul primului peron, dând impresia unui ansamblu de trei clădiri distincte, unite între ele prin holuri generoase. Fațada pârții centrale este dominată de o intrare monumentală, din sticlă, terminată în partea de sus printr-o boltă care ajunge până aproape de cornişa clădirii.

Anul 1902, înscris pe faţadă, reprezintă data definitivării lucrărilor la prima gară a orașului. Întreaga clădire a fost renovată, atât în interior, cât şi în exterior, în ultimii ani, redându-i-se frumusețea cromatică de la începuturile sale.