Muzeul Feroviar Ghimeș-Făget, Cantonul 30, Bacău

Ghimeșul a fost, intr-o vreme, localitate de granița si făcea parte din Imperiul Austro-Ungar chiar la marginea localității, spre Romania, se afla cel mai estic canton de cale ferata al companiei feroviare maghiare.

In Ghimeș Făget, județul Bacău, intre pod ,calea ferata si scarile de piatra ce urca catre ruinele Cetatii Rakoczi, se afla, intre pereții Cantonului 30, un muzeu feroviar.

Construit lângă calea ferata si șoseaua ce făcea legătura intre Moldova si Transilvania, cantonul avea rolul de a supraveghea si proteja, fiind dotat cu aparate de semnalizare.
Totodată servea si drept locuința pentru cantonier si familia lui si era cel mai estic canton de cale ferata austro-ungar. Cantonul a fost vândut de către SNCFR unui localnic, profesorul Deaky Andras, care l-a donat Consiliului Local.
Actualmente cantonul găzduiește colecția domnului Agoston Bilibok, din Ghimeş, un adevărat tezaur de obiecte feroviare.

Printre acestea regăsim două documente de trecere a graniței, unul din 11 ianuarie 1862, aparținând unui secui care îşi căuta de lucru dincolo de Carpați, în Moldova, iar un altul atestând trecerea unui alt locuitor din Austro-Ungaria spre Moldova, din aceleași motive, în anul 1890.
Trecerea romanilor in Austro-Ungaria si invers se făcea prin punctele de granița situate de-a lungul lanțului carpatic. Ghimeș Făget era unul dintre ele.
La intrarea in Pasul Ghimeș, înaintea podului, se afla o bariera.
Gara din Ghimeș, la rândul ei, a avut un rol important in stabilirea legăturii dintre Moldova si Transilvania. Clădirea gării si-a menținut rolul de punct vamal pana la formarea României Mari, in 1918.