Yvonne HASAN, pictor, profesor
Yvonne Hasan s-a născut în data de 25 ianuarie 1925 în București, și a încetat din viață în data de 10 august 2016.
A fost a doua fiică a familiei Hasan, cu origini evreiești.
Yvonne Hasan a absolvit Liceul Teoretic Evreiesc de Fete.
În anul 1940 a fost exclusă de la Școala de Belle-Arte București, din cauza originii evreiești. În februarie 1944, împreuna cu sora sa, Gabriela Hasan, este arestată pentru acțiuni antifasciste.
Între anii 1942-1945 a urmat cursurile lui M.H. Maxy din cadrul Școlii de Arte pentru Evrei.
În anul 1945 Yvonne Hasan a debutat la Salonul Național de Grafică București.
Artista și-a continuat studiile în perioada 1945-1950 la Facultatea de Arte din București, cu Alexandru Ciucurencu.
După căsătoria cu scriitorul Petre Solomon, în anul 1948 a absolvit Facultatea de Filosofie, Specialitatea Estetică, Istoria Artei.
A fost membră a Uniunii Artiștilor Plastici de la înființare.
A avut nouă expoziții personale la București, una la Tel Aviv (în 1985) și a participat la numeroase expoziții de grup după 1945.
În anul 1965 Yvonne Hasan a devenit asistent universitar la catedra de Istoria Artei a Institutului de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu” din București, de unde s-a pensionat în anul 1982.
În anul 1975 și-a susținut doctoratul în filosofie, disciplina Estetică, cu teza “Expresia Mișcării în Imaginea Plastică”.
A publicat volumul “Paul Klee și pictura modernă” în anul 1999.
Până în anul 2015 Yvonne Hasan a publicat numeroase articole despre viața culturală și istoria artei pe site-ul propriu.
Ca pictoriță, Hasan a folosit în lucrările sale un colaj de elemente diverse: bucăți de lemn, ambalaje de săpun, plicuri de corespondență folosite, materiale textile rupte de timp. A realizat și unele lucrări sub formă de tapiserii în care stilul tradițional se îmbina cu forme expresioniste.
“Apetitul pentru un limbaj artistic de calitate, asumat şi înţeles în substanţa lui vie a fost, cred, ceea ce a făcut Yvonne Hasan, în tăcere, timp de peste şase decenii. Pictura obiect şi, într-o bună măsură, tapiseriile sunt semnele unei gândiri plastice foarte personale, dublată de o curiozitate ce nu putea fi satisfăcută doar cu reţete preluate și, oricum, neadecvate spiritului ei atât de liber.” (Cătălin Davidescu)
Lucrări ale artistei se află în Muzeul Național de Artă Contemporană al României (MNAC).