Muzeul memorial Traian Vuia, Timiș
Expoziția este organizată în casa sa natală și prezintă documente și obiecte legate de viața celui ce a construit primul avion din lume, brevetat în Franța, la 17 august 1903, avion, care la 18 martie 1906, s-a desprins de la sol numai prin forța motorului său.
Vuia este și autorul unui generator de abur cu randament tehnic mare, brevetat în Franța și în alte țări.
Macheta aeroplanului Vuia 1 (sc. 1:1) – aeroplan cu care Traian Vuia a rulat pe pista de la Montesson de lângă Paris în 18 martie 1906 – aflată în holul de intrare al muzeului, deschide traseul expoziţional, iniţiind publicul vizitator în lumea aviaţiei moderne. A fost primul zbor al unui om cu un aparat mai greu decât aerul, care folosea exclusiv mijloacele de la bord.
Expoziţia este întregită prin prezentarea altor două machete:
Macheta aeroplanului Vuia nr. 2, dezvoltat în urma experimentelor efectuate de Traian Vuia cu aeroplanul nr. 1. Cu acest aparat au fost executate mai multe zboruri de scurtă distanţă până în 17 iulie 1907, când, pe terenul La Bagatelle, s-a parcurs în zbor lungimea de 70 m.
Macheta elicopterului Vuia nr. 2, cu care s-a reuşit efectuarea unor zboruri stabile (varianta motorizată a elicopterului Vuia nr. 1 muscular).
La 18 martie 1906, Traian Vuia realiza primul zbor autopropulsat din lume, cu un aparat mai greu decât aerul. Demersul său, ambițios și curajos pentru perioada respectivă, a început încă din vara anului 1902, atunci când a luat hotărârea de a pleca la Paris pentru a construi aparatul, la care visa deja de mai mulți ani.
La 16 februarie 1903 înainta Academiei de Științe din Paris primul „Proiect de aeroplan-automobil” în care demonstra cu argumente tehnico-științifice că zborul unui aparat mai greu decât aerul este posibil. Refuzul acestui înalt for științific nu l-a descurajat însă, și a reușit să-și definitiveze proiectul. La 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris, aparatul său a rulat câțiva metri pe pământ, s-a înălțat la aproximativ un metru, a parcurs 12 m în aer, iar apoi a revenit la sol. Acesta a fost primul zbor al unui pământean cu un aparat care se baza pe propria aerodinamicitate.
În anii următori reușește să-și perfecționeze prototipul cu care a realizat primul zbor, dezvoltând variantele Vuia 1 bis și apoi Vuia 2, reușind să aibă performanțe mai bune cu acestea atât în ceea ce privește înălțimea cât și distanța.