
Muzeul Satului este un muzeu etnografic în aer liber, care adăposteşte monumente de arhitectură tradiţională: gospodării, biserici, instalaţii ţărăneşti, ateliere meşteşugăreşti (290 de construcţii).
De asemenea, muzeul deţine piese etnografice şi de artă populară reunite în colecţii pe genuri de creaţie: port, ceramică, scoarţe, lemn, icoane pe lemn şi sticlă, obiceiuri (52.000 piese); arhiva muzeologică cuprinde documente, fotografii negative pe sticlă şi celuloid, diapozitive, filme, înregistrări audio şi video (circa 200.000 piese).

Ideea unui muzeu în aer liber în România se înfiripă încă din cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea. În 1867 Alexandru Odobescu, eminent om de cultură, propune prezentarea, în cadrul Expoziţiei Universale de la Paris, într-un pavilion special amenajat, a unor monumente de arhitectură populară.



Ceva mai târziu, savantul Alexandru Ţzigara Samurcaş avea sa preconizeze aducerea în Muzeul Etnografic, de Artă Naţională, Artă Decorativă şi Artă Industrială din Bucureşti, înfiinţat de el în 1906, a unor „gospodarii autentice şi complete din toate regiunile mai însemnate locuite de români”, proiectul concretizându-se în 1909, prin expunerea în acest muzeu a unei case ţărăneşti din judeţul Gorj.
În etapa sa de început, respectiv între 1936-1940, Muzeul Satului dispunea de 4.5 ha de teren.
Pe acest teren au fast amplasate 33 de complexe autentice, transferate din satele cercetate: case cu anexe gospodăreşti, o biserică (din Dragomireşti, jud. Maramureş), troițe, instalaţii tehnice, fântâni şi un scrânciob.

Dispunerea lor s-a făcut după un plan elaborat de dramaturgul şi scenograful V. I. Popa.
Anul 1948, când Muzeul Satului îşi redeschide porţile pentru public, iar la conducerea sa este numit Gheorghe Focşa, fost student al profesorului D. Gusti şi membru al echipelor de monografişti, marchează începutul unei a doua etape în evoluţia instituţiei.
Elaborarea unor noi strategii de dezvoltare a patrimoniului, coroborată cu necesitatea măririi spaţiului de expunere a muzeului, a dus la extinderea suprafeţei destinată prezentării monumentelor, de la 4.5 ha, cât deţinea în 1936, la 9 ha, la creşterea şi diversificarea colecţiilor.
Patrimoniul din expoziţia în aer liber se îmbogăţeşte, ajungând la un număr de 62 de complexe de arhitectură populară (faţă de cele 33 din 1936), cu 223 de construcţii (40 de case, 165 de anexe gospodăreşti, 3 biserici, 15 instalaţii tehnice şi ateliere meşteşugăreşti), însumând un inventar de 17.000 obiecte.
Dupa Revoluţia din decembrie 1989, Muzeul Satului îşi recapătă individualitatea, prin separarea de muzeul cu care fuzionase, actualul Muzeu al Ţăranului Român. Sunt regândite şi reconfigurate toate activităţile muzeului.




În acest sens, a fost elaborat un program sistematic de priorităţi legate atât de dezvoltarea patrimoniului şi acoperirea unor segmente tematice nereprezentate în expoziţia permanentă în aer liber şi în colecţii cât şi de o nouă orientare şi fundamentare a cercetării, care să asigure o bază ştiinţifică tuturor celorlalte activităţi ale muzeului, de iniţierea şi aplicarea unor proiecte coerente de pedagogie muzeală şi a unor forme interactive de comunicare
[…] valoarea creației sale la Târgul Meșterilor Populari, Craiova, 2005Diplomă de excelență – Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”, București, 2006Titlul de Tezaur Uman Viu – 2018„Nu-mi găseam starea. Gândul meu era tot […]
[…] Consiliului Național al Organizației Pionierilor – 1985, 1986, 1988; Expoziţie Medalion la Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti” – 2005„Certificat de onoare” din partea Complexului Muzeal Astra și a Inspectoratului […]
[…] terenul din spatele cetăţii Mikó. În prezent, secţia în aer liber este alcătuită din şase case ţărăneşti (din Ciucsângiorgiu, Cozmeni, Plăieşii de Sus, Joseni, Sânsimion şi Corund), o fântână, un […]
[…] memorială are aspectul unei case țărănești din secolul al XVIII-lea și respectă arhitectura specifică începutului de secol al […]
[…] ce s-au aflat în fruntea administrației Iașului: Vasile Pogor, Costache Negruzzi, Dimitrie Gusti […]
[…] fac trimitere la George Topîrceanu: un barometru, discuri de patefon, aparate de fotografiat și negative pe sticlă realizate chiar de poet, un sfinx și o piramidă în miniatură, un sfeșnic, pipe, un serviciu […]
[…] și-au găsit locul pe deplin meritat în patrimonial mai multor muzee de specialitate din țară Muzeul satului și de artă populară din București, Muzeul Brukenthal din Sibiu, Muzeul etnografic al Olteniei […]
[…] de la creatoare. Multe țesături au fost vândute la târgurile meșterilor populari organizate de Muzeul Satului din București (în 1969) sau pe litoral (în anii 1975, 1976).Maria Spiridon a primit numeroase distincții în […]
[…] dintre piesele reprezentative pentru arta sa au fost expuse în muzee de specialitate, cum ar fi Muzeul satului și de artă populară din București și Muzeul Județean din Bistrița.Anica Brândușă a fost membră a Academiei Artelor […]
[…] este și o inițiere în istoria Vrancei arhaice și epoca în care aceasta a fost descoperită de Dimitrie Gusti, în 1927.Amenajat în clădirea primei școli din fostul Ocol al Vrancei, imobilul a fost […]
[…] de Excelenţă oferită de Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”, 15 mai […]
[…] ajuns cu arta sa la Bistriţa Năsăud, Muzeul național al Satului „Dimitrie Gusti” Bucureşti, Brăila, Focşani, Sibiu, Târgu Jiu, Panciu, Bran, Horezu, Râmnicu Vâlcea, iar în judeţul […]
[…] ale operei lui Nicoară Hotea au fost expuse încă din timpul vieții acestuia în muzee precum Muzeul satului și de artă populară din București, Muzeul etnografic din Sighetu Marmației și Muzeul județean din Baia Mare.Măiestria acestuia a […]
[…] Dimitrie Gusti (bust, piatră), Institutul de Științe Sociale, București; […]
[…] lucrat ca restaurator în lemn la Muzeul Satului „Dimitrie Gusti” si a fost membru al Uniunii Artiștilor Plastici din […]
[…] Alexandru Odobescu, 1881 […]
[…] caracteristice creației Ilenei Stan a Irinii bucură astăzi vizitatorii muzeelor de specialitate: Muzeul satului și de artă populară din București, Muzeul maramureșean din Sighetu Marmației, Muzeul județean din Baia […]
[…] ale lui Teodor ZAMFIRESCU se gasesc in Muzeul Militar Naţional Bucureşti; Muzeul Naţional al Satului; Muzeul Aviaţiei Române Otopeni; Muzeul de Istorie Târgovişte; Muzeul Avram Iancu Câmpeni; […]
[…] înaintea celui de-al Doilea Război Mondial, să se alăture echipelor de cercetători conduse de Dimitrie Gusti (cea mai importantă manifestare a şcolii de sociologie româneşti din perioada […]
[…] său, pe plan național, ca meșter, a fost participarea, în 1993, la un târg de meșteri la Muzeul Satului din București, de atunci participând la o serie de târguri și expoziții de artă populară din țară și din […]
[…] Ştirea din Arad, 1933-1937) şi folclorist (în echipele de cercetare sociologică organizate de Dimitrie Gusti, 1935-1936), iar în 1944 a publicat volumul Mitologie românească, o interesantă sinteză a […]
[…] Expozițiile obiceiurilor de iarnă organizate la Muzeul Țăranului Român și Muzeul Satului „Dimitrie Gusti”, București, 2007-2011;Zilele orașului din Saint Pierre lès Elbeuf – Franța, […]
[…] 2008, 2009;Festivalul internațional al pălincii Satu Mare 2010, 2011;Festivalul prunelor 2010;Muzeul satului „Dimitrie Gusti”, București – Nunta din Oaș, […]
[…] și învățătura sa și altora, așa că s-a alăturat evenimentului Vara pe uliță, din cadrul Muzeului Național al Satului „Dimitrie Gusti”, ca instructor. I-ar plăcea însă să găsească un ucenic care să preia din tainele picturii de […]