Muzeul Municipal Octavian Moşescu, Râmnicu-Sărat

Muzeul Municipal Râmnicu-Sărat a fost înfiinţat în anul 1960, începând cu o colecţie de artă plastică românească de circa 100 de exponate.

Ulterior s-au adăugat colecţii de etnografie şi artă populară (1962), de ştiinţe naturale (1968), colecţii memoriale de istorie a culturii din zona Râmnicului (1971) şi de istorie-arheologie (1990). În prezent muzeul are cinci secţii şi peste 27.000 de bunuri culturale.

Muzeul funcţionează cu patru din cele cinci secţii în Complexul brâcovenesc- monument istoric din centrul municipiului Râmnicu-Sărat, fosta mănăstire cu hramul “Adormirea Maicii Domnului.

Construcţia a fost edificată de domnitorul Constantin Brâncoveanu, împreună cu unchiul său, Mihail Cantacuzino Spătarul, între 1690 şi 1697.

Pornind de la lucrări care au făcut parte din această expoziţie, Octavian Moşescu începe o adevărată campanie de mijlocire a achiziţiilor şi donaţiilor pentru muzeu.

De menţionat este faptul că acesta a fost în două rânduri primar al Balcicului în anii ‘30, oraş preferat de pictorii acelor vremuri, iar cărţile în care îşi deapănă amintirile sunt presărate cu referinţe despre artişti români, unii deveniţi apropiaţi, multe din lucrările dăruite de aceştia colecţionarului împodobind azi expoziţiile muzeului.

Moşescu a donat în continuare lucrări valoroase, unele dintre ele clasate în patrimoniul cultural naţional (semnate de artişti ca Petre Iorgulescu Yor, Ion Pacea, Ion Theodoresu-Sion, Ion Popescu-Negreni, Ştefan Popescu, Max Hermann Maxy, Nicolae Enea, Brăduţ Covaliu).

Pe lângă donaţiile succesive din 1960, 1961, 1971, 1973, colecţionarul a înlesnit donaţii şi achiziţii care au îmbogăţit patrimoniul secţiei de artă plastică, s-a zbătut pentru aducerea la Râmnicu Sărat a expoziţiilor artiştilor consacraţi, a îndemnat pe aceştia să doneze lucrări muzeului, fapte care îi înscriu numele printre fondatorii instituţiei, meritele sale fiind recunoscute încă din anii ”70.

Tot de lobby-ul făcut de Moşescu, se pare că este legată şi donaţia pictorului Valentin Hoeflich care la 15 decembrie 1973, donează Muzeului Mixt din Râmnicu Sărat şase pânze ale lui Iorgulescu-Yor, dar şi un important fond documentar al acestuia care a îmbogăţit nou înfiinţata secţie de istoria culturii râmnicene (1971), donaţie popularizată în presa judeţeană.

Toate aceste importante nume, așezate la loc de cinste în panoplia artei plastice românești, s-au regăsit în amintirile lui Octavian Moșescu care a ținut să imortalizeze în memoriile sale, adunate în ”Jurnalul unui colecționar” (1974), întâmplări legate de viața și activitatea acestora.