Muzeul Locomotivelor cu abur, Reșița, Caras-Severin

Muzeul Locomotivelor cu abur se află în zona Triaj din Reșița.
Muzeul a fost înființat în anul 1972. În prezent are expuse un număr de 16 locomotive din diferite secole, dintre care 14 au fost fabricate la Reșița, iar două în alte părți.
Cea mai importantă piesă este locomotiva „Resicza”, cea care întâmpină viztitatorii la intrarea în parc.
Aceasta face parte dintr-o serie de locomotive construite aici începând cu anul 1872 după un prototip construit la Viena după proiectul lui John Haswell, destinat rutei montane Reșița-Secu.
„Resicza” este și cea mai veche locomotivă din parc (de fapt este prima locomotivă cu aburi construită în zona central-estică a Europei), fiind fabricată în anul 1872.

O altă locomotivă cu abur importantă din Muzeul Reșița este din seria 704.402 – “Principesa Elena”.
Este a doua locomotivă cu abur construită pe teritoriul României Mari, în anul 1925.
După ce a fost scoasă din funcțiune în anul 1970, locomotiva a fost adusă la muzeu și i-a fost oferit un loc central.
Principele Carol, 704.401, a fost casată și nu este expusă la muzeul de locomotive în aer liber Reșița. Seria 700 de locomotive cu abur supraîncălzit, a fost dezvoltată de proiectanții noii Fabrici de Locomotive înfiinţată după constituirea, în 1920 pe structura StEG, a societăţii Uzinele de Fier și Domeniile Reșița (UDR).

Hungaria 4 a fost expusa in 1873 la Viena si ea a refacut parcursul urmat de Szekul cu cativa ani inainte, dar in sens invers, urmând un fel de proba de triathlon pentru ca a calatorit pe apa, pe calea ferata dar si pe o platforma trasa de boi.

Până în anul 1964, fabrica de locomotive din Reșița, a produs un număr de 1.491 de locomotive cu abur, după care, tot în același an, producția pentru fabricarea locomotivelor diesel și electrice s-a mutat la Electroputere Craiova.
În prezent deține 16 locomotive, dintre care numai două sunt fabricate în afara orașului.

Muzeul se află în aer liber și poate fi vizitat în orice sezon al anului, fiind unic și elegant.