Marcel IANCU, pictor, arhitect, eseist

Marcel Iancu (Marcel Janco) s-a născut la data de 24 mai 1895, la București, si a încetat din viata la data de 21 aprilie 1984, in Israel.

A absolvit în 1917 Academia de Arhitectură din Zürich.

Sosit la Zürich în 1915, pentru a studia arhitectura la Institutul Politehnic, frecventează reuniunile artistice de la „Cabaretul Voltaire”, unde îl cunoaște pe Hans Arp și se reîntâlnește cu Tristan Tzara, participând la inițierea mișcării „Dada” .

În 1922 revine în România, devenind unul dintre promotorii artei de avangardă. Face parte din cercul condus de poetul Ion Vinea, care edita revista „Contimporanul” (1924-1936) și participă cu tablouri la expoziții organizate împreună cu sculptorița Milița Petrașcu și pictorița Margareta Sterian.

Într-un fel, Marcel Iancu a fost o contradicţie în termeni: un avangardist care alege rigoarea şi profesionismul, sceptic faţă de improvizaţie, un perfecţionist care-si intrigă şi instigă contemporanii, un modernist care foloseşte tradiţia pentru a obţine noul.

Revenise în România în 1922, după câţiva ani petrecuţi în Europa novatorilor Paul Klee, Hans Arp, Arthur Segal, M.H. Maxy, Victor Brauner, Georges Braque, Andre Breton sau Jean Cocteau.

În 15 ani proiectează peste 40 de clădiri, mai ales locuinţe, consacrându-se ca arhitect, după ce devenise un pictor recunoscut. La “Biroul de Studii Moderne”, companie de construcţie pe care o stăpâneşte împreună cu fratele sau, proiectează primele case moderne ale Bucureştiului, influenţat de cubism, constructivism sau de Le Corbusier.

În 1941 se stabilește în Palestina aflată sub mandat britanic. După înființarea statului Israel, se afirmă ca profesor și animator al vieții culturale.

Lucrările lui Marcel Iancu sunt prezente in muzee din întreaga lume: Muzeul National din Zurich, Muzeul de Arta Moderna din Paris, Muzeul National din Berlin, Muzeul Iancu Dada din Ein Hod, Muzeul de Arta Moderna din New York, Muzeul de Arta din București.

Distincții
Premiul Dizengoff (1951)
Premiul de Stat Israelian (1967)