Gara Centrală din Oradea

Gara Centrală din Oradea a început să fie construită prin punerea pietrei de temelie la 27 mai 1857 în prezența împăratului Franz Josef al Austriei și a soției sale Elisabeta de Wittelsbach (Sissy).
Linia Oradea-Cluj a fost construită de compania englezului Charles Warring și asociații, iar în 14 mai 1870 s-a efectuat prima cursă pe tronsonul OradeaHuedin.
Gara Mare din Oradea a fost construită în 1868-1870 și cuprindea, la început, corpul central în care se află azi biroul de mișcare, sălile de așteptare, holul cu casele de eliberare a biletelor și restaurantul.
Ridicarea ei era legată de un plan mai larg care prevedea legarea printr-o cale ferată cele două capitale: București și Budapesta.

Gara Centrală din Oradea

Clădirea, așa cum se prezintă ea astăzi, datează din anul 1902, atunci când arhitectul Kálmán Rimanóczy Sr. și inginerul Vilmos Rendes, au proiectat și condus lucrările de extindere ale corpului de clădire deja existent, noile construcții apărând în prelungirea extremelor acestuia.
În vara anului 1901 s-a modificat și clădirea inițială. S-au amenajat două săli de așteptare, un restaurant si holul central cu ghișeele de bilete.
În anul 1905, pentru a face legătura între dealurile Oradei şi piaţa din faţa gării, arhitectul a decis construcţia unei pasarele pietonale, peste liniile de cale ferată.
Gara Centrală din Oradea a devenit şi mai îndrăgită de orădeni în anii 70, când aici s-au filmat câteva scene din serialul „Pistruiatul”.