Bara VIOARA, pictor, scenograf

Bara VIOARA s-a născut in anul 1957.

In anul 1983 a absolvit Academia de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, specializarea Scenografie, clasa Dan Jitianu, Bucureşti.
In anul 2013 a obtinut titlul de Doctor în Artele Teatrului cu teza „Dimensiuni plastice plurivalente în scenografie. Transgresiunea eliberează”.

Din 1990 este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, iar din 1995 membră a Uniunii Internaţionale a Artiştilor Plastici.

Din 1985 lucrează ca scenograf la ,,Teatrul Regina Maria’’ Oradea; a creat scenografia la peste150 de spectacole în Oradea, dar şi ca invitat la alte teatre din România: București, Brașov, Cluj-Napoca, Baia-Mare, Satu- Mare, Timișoara, Târgu-Jiu, Sfântu-Gheorghe, Petroșani, Galați, Brăila, Turda.

Premii şi distincţii:
1989 – Premiul „Atelier 35” de Pictură al Uniunii Artiştilor Plastici din România;
1991, 1995, 1998 – Premiul pentru Scenografie la Festivalul Naţional de Teatru Scurt Oradea, Bihor;
1995 – Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol – „Doi gemeni veneţieni”, de Carlo Goldoni, regia artistică Vlad Mugur;
2000 – Premiul pentru Scenografie al Uniunii Artiştilor Plastici din România;
2002 – Premiul pentru Scenografie „Elvira Godeanu”, Târgu Jiu, Gorj;
2003 – Premiul de Pictură al Ucrainei la Trienala de Pictură „Pătratul de Argint”, Polonia;
2004 – Nominalizare pentru Premiul de Excelenţă, Oradea, Bihor;
2010 – Diploma de Excelenţă, Oradea, Bihor;
2011 – Premiul de Scenografie la Festivalul Internaţional de Teatru Scurt, Oradea, Bihor;
2012 – Nominalizare pentru Premiul de Scenografie UNITER;
– Nominalizare pentru Cea mai bună scenografie, Festivalul Internaţional de Teatru Atelier, Baia Mare, Bihor;
2013 – Premiul de Sconografie la „Zilele Elvira Godeanu”, Târgu Jiu, Gorj;
– Premiul de Scenografie, Festivalul de Comedie Galaţi.

Sunt și am fost dintotdeauna o neoexpresionistă. Termenul de ,,expresie” atât de vehiculat în arta plastică, dar și în filosofie, estetică sau literatură, are o profundă încărcătură semantică. El desemnează sentimentele, trăirile, ideile pe care o operă de artă le transmite privitorului; opera artistică nu reflectă neapărat o imitație a lumii obiective din jur, cât o stare de spirit a artistului cu deformarea şi exagerarea trăirilor subiective. … Într-o țară cu o majoritate săracă și cu o minoritate bogată unde s-au implementat doar de 30 de ani o falsă democrație și libertate, nu putem vorbi și de o piață a artei.” Bara VIOARA